24.jpg

The Iconic Lig TV  brand. Image Courtesy Of: http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/futbol/657907/Lig_TV_nin_adi_degisiyor.html

 

Thursday 13 January 2017 will be the last day that Turkish football will be played on Lig TV as the channel’s name is being changed to beIN Sports. As someone who has fond memories of watching matches on Lig TV, I admit that I have a nostalgic love for the channel’s name. Interestingly, for a lesson in how the media can spin things, neither the above mentioned piece in the opposition daily Cumhuriyet, nor pro-government Sabah and CNN Turk, add the detail that the leftist Sol gives: That the name change is due to the fact that Turkey’s main pay TV service, Digiturk, was bought by Qatar!

Of course, the price of the sale was never released to the public, but the name change is a blatant attempt for the Qatari company close to the ruling Justice and Development Party (AKP), beIN Media, to stamp their ownership on Turkish football. It is also a product of Qatar’s quest for soft power in the region that has been characterized by large investments in football-related fields (the World Cup anyone?); for more on this please see the interesting articles on James Dorsey’s blog The Turbulent World of Middle East Soccer.

It is part of a wide ranging number of Qatari investments in Turkey, likely necessitated by the the rising instability that has scared Western money away from Turkey. Interestingly, as the Cumhuriyet daily notes, many Turkish companies such as the Doğuş Group, the Ciner Group, and Türk Telekom (owned 55% by Saudi Arabia’s Oger Telekom but 45% by the government and public) wanted to buy Digiturk yet were not allowed to. Why? Is it because, as Cumhuriyet implies, the Qatari Emir visited Turkish President Recep Tayyip Erdogan the day before the sale was announced? If this is the case, then (as the paper argues) why not announce the sale price? It is just another example of the extreme neoliberal policies of the AKP, who sell to the highest bidder and line their pockets in the process (after all, by not announcing the sale price it allows a chance to skim more off the top). The Financial Times estimates the deal to have been between $1bn-$1.5bn.

Now, Nasser Al-Khelaifi (also the chairman of Paris Saint Germain football club) is the owner of Turkey’s main sports broadcaster, representing Qatar’s financial goals. As the Financial Times explains:

 

Rejecting global criticism of its hosting of the 2022 Fifa World Cup, Qatar is pushing ahead with investments abroad. Less susceptible than its regional peers to the slump in oil prices, the country has been using its formidable financial firepower to snap up assets from corporate blue-chips to sporting franchises.

This latest blow from industrial football stings because it means that another Turkish business has been sold off only to line the pockets of corrupt politicians. It also may be a sign of the Turkish economy’s increasing fragility; as the West is scared off by increasing political instability the country seems to be turning East for investment. Unfortunately, history has shown that relying on Petrodollars is not the soundest of strategies.

 

5f564508a2001974c2f8ad7d7e270abed1b559e3-570.jpg

page_akpye-yakin-katarli-sirketin-aldigi-digiturkun-satis-fiyati-neden-aciklanmiyor_708238153.jpg

Nasser Al-Khelaifi, the New Owner of Digiturk. Also Chairman of France’s Paris Saint Germain Football Club. Images Courtesy Of: http://www.al-monitor.com/pulse/afp/2016/08/qatar-turkey-television-bein-digiturk.html (Top) and https://t24.com.tr/haber/akpye-yakin-katarli-sirketin-aldigi-digiturkun-satis-fiyati-neden-aciklanmiyor,302953 (Bottom)
Advertisements